Zkušenosti - trvalé světlo Dedolight

Pan Dedo Weigert z Mnichova byl tak trošku kutil a když v devadesátých letech začal vyvíjet pro vlastní filmařské potřeby světlo, které by splňovalo jeho nemalé nároky, nejspíš ani netušil, s jakým ohlasem se jeho vynález setká. Cílem byla miniaturizace při zachování veškerého komfortu - malé, dobře ovladatelné zařízení s bezprecedentní kvalitou světla, minimálními nároky na spotřebu elektrické energie a malým vyzařováním tepla.

Že se mu jeho záměr zdařil, o tom asi nejlépe svědčí Oscar (Scientific & Engineering Award) udělený The Academy of Motion Picture Arts & Sciences, stejně jako Emmy (Engineering Award) od The Academy of Television Arts & Sciences. Nejdůležitějším argumentem bude asi to, že světla Dedolight se dnes prodávají po celém světě a jsou považována za technologickou špičku.

Jaký je pohled běžného uživatele?

Tohle musím mít!
Jako většina fotografů jsem začínal s neskutečně provizorními světýlky a blejskátky a toužil po opravdových zábleskových světlech s obrovskými softboxy, přesně takovými, jaké používají velcí fotografové. Když jsem se k nim konečně dopracoval, začal jsem pomalu zjišťovat, že mě tento druh světla moc nebaví a neuspokojuje. Jak říká Robert Vano: "blýskání je nepřirozené, v přírodě se blýská, jen když jsou bohové nasraní". Zatoužil jsem po něčem jiném a když jsem u kolegy poprvé viděl tuhle věcičku, bylo mi jasné, že je to přesně to, co hledám. S reflektorem Dedolight máte pocit, že sedíte v divadle, přesně takový je charakter tohoto světla.

Funguje to!
Když mi prodavač přinesl ze skladu dvě obyčejné kartonové krabičky bez jakéhokoli potisku, trochu jsem se usmál. Pochopil a dodal, že to už je pokrok, ze začátku to dodávali jen v bublinkové folii. V jedné krabici byla světelná hlava DLH4 a v druhé 24voltový napaječ se stmívačem DT24-1. Doma jsem světlo okamžitě rozbalil, přidělal na stativ a rozsvítil. První dojem se dá skoro nazvat rozčarováním. Je to takové malé, nic zvláštního to neumí, rozsvítíte světlo, stmívačem nastavíte jeho intenzitu a "focus šoupátkem" určíte velikost světelného kužele. Nic víc, ale ani méně. Svítí to jako v divadle a dokonce to vypadá jako běžný divadelní reflektor, ale vejde se do fotobrašny vedle ostatní výbavy.

Popis zařízení
DLH4
- asférický reflektor s focusem, umožňujícím rozsah od bodového (4.5°) po měkké rozptylové osvětlení (48°). V závislosti na použitém napájecím zařízení se osazuje halogenovou žárovkou 12 V/100 W nebo 24 V/150 W - v druhém případě získáte o 80 % vyšší světelný výkon. Intenzita světla pak přibližně odpovídá běžnému 500W osvětlení. Na reflektor je možné nasadit filtry, klapky a další příslušenství.
DT24-1 - 24V/150W napájecí zařízení (trafo) s plynulým stmívačem. Na horní straně najdete třípolohový přepínač a šoupátko plynulého stmívače. První poloha přepínače je pro režim stmívání, druhá poloha poskytuje barevnou teplotu světla 3200 K, v třetí poloze získáme maximální výkon s barevnou teplotou 3400 K.

Praxe
Dedolight má opravdu neskutečně divadelní charakter, rozložení světla je díky asférické čočce rovnoměrné a na okrajích kruhu končí téměř skokově. Podobá se svícení komínkem, ale je zde možnost regulace průměru světelného kruhu. Světlo poskytuje krásně ostrý a hlavně nezdvojený stín. Samozřejmě se nehodí na všechno, protože je velice typické a rozpoznatelné, fotografie svícené Dedolightem vypadají, jako by měly vinětaci. Nejvíce se hodí pro velmi dramatické a kontrastní svícení.

Stmívač nepoužívám, protože výkon světla není nijak vysoký, svítím tedy stále na plný výkon. Použití stmívače si dokážu dobře představit v situaci, kdy bych měl těchto světel víc, to ale nemám. Většinou při focení používám ISO kolem 800 (záleží na vzdálenosti světla od fotografovaného objektu). Naštěstí pro Nikon D700 není ISO 800 žádným kompromisem v kvalitě, u levnějších fotoaparátů by to ale mohlo znamenat velký nárůst šumu. S ohledem na výkon nedoporučuji používat 12V napaječ.

Konstrukce světla je jednoduchá a precizní. Téměř v každém detailu připomíná velká divadelní světla a vypadá jako model v měřítku 1:4 nebo 1:5. Systém focusu spočívá v jednoduchém mechanickém jezdci se šroubovací aretací. Jezdec posunuje halogen s parabolickým zrcátkem - jednoduché a geniální. Brzy po zakoupení se mi podařilo shodit světlo na zem z výšky asi 180 cm - takzvaně si lehnul stativ. Když jsem ho viděl padat, byl jsem ve vteřině zpocený až ... no víte kde... Světlu se ale vůbec nic nestalo, nepraskla čočka ani halogenka, dokonce ani na plášti se neobjevila jediná známka pádu.

Výhody

  • kompaktnost - reflektor je dlouhý 17 cm a váží půl kilogramu
  • nízká spotřeba - pouze 150 W při maximálním výkonu
  • opravdu kvalitní trvalé světlo s krásnými stíny
  • málo vyzařovaného tepla - topí, ale dá se vzít do ruky bez úrazu
  • bytelná konstrukce

Nevýhody

  • po rozsvícení si modelka musí chvíli zvykat, světlo je poměrně ostré - každý má jinak citlivé oči a v jednom případě jsem si už myslel, že budu muset zvolit záblesk, ale nakonec si modelka zvykla. I tak je ale riziko, že bude přivírat oči.
  • jezdec focusu by mohl mít plynulejší chod - jedná se jen o drobnost, ale občas trochu drhne
  • absence úchytu na zadní straně a na kloubu vertikálního otáčení - světlo musíte natáčet natvrdo přes odpor matky a držet ho přitom přímo za horké tělo - asi se počítá s tím, že je přidělané napevno nebo naopak na stativu s nějakou pohyblivou hlavou
  • hodil by se vyšší výkon, tím by se získalo na nižším ISO a kratších expozičních časech
  • cena - jedno světlo s trafem stojí přes 15 000

Závěr
Dedolight dělá jen jednu věc a dělá ji opravdu dobře - svítí. Je právem považováno za vrchol současné technologie a nemalé investice nelituji ani náhodou. Cena, kterou platíte, je za nápad a skutečně precizní zpracování i kvalitní světlo. Když si ale představím scénu nasvícenou třeba pěti světly Dedolight a vynásobím pořizovací cenu, jdou na mě mdloby. Myslím, že jestli budu v budoucnosti rozšiřovat světelný park tímto směrem, zvolím jeden Dedolight jako hlavní světlo a doplňková světla budu hledat u konkurenčních značek. Nezískám sice komfort Dedolightu, ale za cenu jednoho pořídím další dvě nebo tři.

Stránky výrobce - www.dedolight.com

 

Dodatek po roce používání
Stále spokojenost, až na výjimky, pořízené za denního světla, jsou všechny mé fotografie z roku 2010 svíceny právě Dedolightem. Téměř přesně po roce používání shořela první halogenová žárovka, to považuji za velmi slušnou výdrž. Výměna je rychlá a jednoduchá, jen prostoru pro prsty je dost málo. Investice do halogenky Osram asi 120,- Kč.

Několik kolegů mi v diskusích vynadalo za způsob, jakým Dedolight používám a za to, že tento článek může navádět k myšlence, že se jedná o univerzálně vhodné světlo pro fotografování lidí. Vůbec ne, je velice specifické a to mi na něm právě vyhovuje, pro klasické způsoby focení bych samozřejmě doporučil jiné druhy osvětlení. Smyslem článku bylo pouze informovat o této, pro mne zajímavé, alternativě.

Dedolight můžete objednat online například u FotoŠkody. Budete potřebovat světlomet Dedolight DLH4, trafo se stmívačem DT24 a volitelně klapku DBD8 nebo další příslušenství.

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Comments:
blog comments powered by Disqus

Nejbližší akce na obzoru

03
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek's photo exhibition

03
Dec
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek photo exhibition

10
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

Příští workshop fotografování aktu začíná za

6 dní OMEZENÁ KAPACITA

Event List

03
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek's photo exhibition

03
Dec
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek photo exhibition

10
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

17
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Fotoglosy

"'To se líbí - to budu dělat' je cesta do pekla průměrnosti."

Newsletter

Copyright © 2006 - 2016 Jiri Ruzek. All rights reserved.
web counter Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish