Změní mobily trh s fotoaparáty?

Při nákupu mobilního telefonu mě nikdy moc nezajímalo, jaký má fotoaparát. Na focení mám přece opravdový foťák, mobil chci hlavně na telefonování a internet...

Před 25 lety jsme mobilní telefony znali jen z amerických filmů, před 15 lety tu vládly tlačítkové Nokie a o fotografování mobilem vůbec nikdo nepřemýšlel. Některé mobily už sice fotoaparát měly, ale byly naprosto nepoužitelné.

... na focení mám přece opravdový fotoaparát ... jenže znáte to. Nejlepší foťák je ten, který mám zrovna u sebe. A tak sáhnu do kapsy a ...

První mobil, který jsem začal častěji používat i na focení, byl HTC Sensation. V roce 2011 - tedy před pouhými sedmi lety - to byla vlajková loď této značky. Měl 8MPx fotoaparát a dokonce FullHD video. Víc, než od mobilu potřebuji. Na focení mám přece....

Parametry fotoaparátu nebyly tenkrát rozhodujícím faktorem, ale potěšily. A reklamy vážně slibovaly (stejně jako dnes), že si z fotek sednu na zadek. No, nesedl. V exteriéru při silném světle byly fotky na první pohled dobré, ale kdyby nic jiného, tak je zabila komprese. Když bylo světla jen trochu méně, byl mobil pro focení nepoužitelný. Místo fotek zašuměná mazanice.

Od té doby jsem měl několik mobilů a vlastně až doteď jsem vždycky řešil spíš jiné věci, než fotoaparát - tím neříkám, že jsem jeho parametry přehlížel, jen jsem jim nedával takovou váhu.

Backstage fotografie z našeho workshopu, foceno mobilem

Mám přece opravdový fotoaparát

Jenže ho nemám neustále u sebe a často ho dokonce u sebe mám, ale je v tašce nebo batůžku, ani na dovolené ho nemám pořád na krku.

Na práci stále používám a budu používat fotoaparát, ale většinu těch ostatních fotek mám z mobilu. I když pořád nejsou tak dobré, jako z fotoaparátu.

Reklamy i dnes vykřikují, že takové fotky z mobilu jsme ještě neviděli. Rozlišení 12 megapixelů už nikoho neohromí (tolik má můj aktuální mobil), standard se postupně přesouvá na 24 MPx (tolik má můj opravdový foťák) a na 40 MPx u Huawei P20 Pro zatím někteří říkají, jestli to není až moc. Zvláště při tak malém snímacím čipu a objektivu.

Není to ale jen o rozlišení. Koneckonců současné nejdražší modely Samsung a iPhone mají rozlišení "jen" 12 MPx. A fotí dobře. Hitem u některých výrobců se stávají zdvojené objektivy, resp. zdvojené fotoaparáty, někdy na přední i zadní straně fotoaparátu. Pomáhají například lepší kvalitě při zoomování, ale také při horším osvětlení, prokreslení světel i stínů zároveň a podobně. Zmíněný Huawei P20 Pro používá dokonce tři objektivy/fotoaparáty a vedle nich má napsáno Leica. Jinde je k vidění třeba Zeiss.

Backstage fotografie z našeho workshopu, foceno mobilem

Relativně nedávno výrobcům došlo, že selfie kamera není jen pro videochat, Instagram a Facebook tak možná mají zásluhu na tom, že tyto kamerky poskočily z trapného VGA rozlišení na podobnou úroveň hlavních fotoaparátů.

Pokud jde o video, začínáme se ofrňovat, když mobil natáčí jen FullHD a ne 4K (ideálně samozřejmě 60 snímků za sekundu). Ve specifikacích se učíme hledat, jestli má optickou nebo aspoň elektronickou stabilizaci.

V umělé inteligenci, algoritmech zpracování a faktoru zábavy se výrobci mobilů předhánějí víc, než výrobci fotoaparátů.

A ruku na srdce - přibývá situací, kdy fotograf (i profesionál) přidá k těm opravdovým fotkám z opravdového fotoaparátu i fotky z mobilu.

Je tedy stále důvod kupovat si drahé fotoaparáty? I ten nejdražší mobil mě přece vyjde levněji než dobrý fotoaparát s jedním dobrým objektivem.

Backstage fotografie z našeho workshopu, foceno mobilem

Hranice se stírají?

Nemyslím, že by se hranice stíraly. Spíš se výrazně přibližují. Ty opravdové fotoaparáty s maximálně vyladěnou optikou objektivů jsou a asi vždycky budou lepší, než jsou fotoaparáty vestavěné do těla mobilních telefonů.

Jenže jaké je současné nejmasovější použití fotografií? Je to Facebook a Instagram, případně blogy a další podobné platformy. Minimum lidí fotky tiskne. Proč taky, místo papírových fotek máme své fotky stále s sebou na displeji mobilního telefonu. Když je chceme někomu dát, pošleme mu je přes bluetooth nebo Whatsapp. Když je jich hodně, tak přes cloud.

A při tomto převládajícím způsobu využití fotografií mají mobily jednoznačně navrch. Máme je vždy po ruce a v minutě jsme schopni fotku publikovat nebo předat kamarádovi.

Přežije tedy klasický fotoaparát?

Pozn.: vzhledem k faktu, kolik let už jsou na scéně jako současný standard, dovoluji si použít slovo klasický pro digitální fotoaparáty s vědomím, že se tak donedávna označovaly pouze filmové přístroje.

Dovolím si tvrdit, že ano. Nejen, že jsou stále kvalitou jinde, ale nabízejí fotografovi nesrovnatelný komfort práce a opravdu maximální kontrolu. Otevřená clona je otevřená clona a ne nějaký algoritmus pro rozmazání pozadí. Profesionální výstup v profesionálních formátech. Možnost výměny objektivů. A tak dál. Těch rozdílů je neskutečně mnoho.

Backstage fotografie z našeho workshopu, foceno mobilem

Dovedu si představit, že postupně zanikne trh s kompaktními fotoaparáty. Nedávno jsem po letech držel v ruce kompakt. Byl prachuvzdorný, vodotěsný, ale fotky a video dělal horší než můj mobil. A na trhu se začínají objevovat prachuvzdorné a vodotěsné nebo alespoň voděodolné mobily. A fotí i točí čím dál lépe.

Nezmizí střední a profesionální řada fotoaparátů. Asi se změní, nebude to tak rychlé, ale možná za 10 nebo 20 let budou fotoaparáty vypadat a fungovat úplně jinak. A nevím jak. Zcela určitě budou mít přímé napojení na internet a nejspíš i populární sociální sítě. Některé už to dokonce mají. Pravděpodobně se časem objeví i možnost plně automatizovaného ukládání do PC nebo na cloud, i tuhle funkci už částečně využíváme. Upřímně trochu doufám, že z nich nepůjde telefonovat a hledat na Google. Ale nový firmware si už asi budou tahat automaticky a úplnou samozřejmostí bude GPS. Co dál, to netuším. Copak jsme si před 25 lety dovedli představit, jakou technologii budeme dnes tahat po kapsách?

Myslím, že fotoaparáty si dál bude kupovat podobná sorta lidí jako dnes. Nadšenci a profesionálové. Možná jich bude méně, ale dokud bude zájem, bude pokračovat vývoj. Je ale jasné, že výrobci budou muset čím dál víc počítat nejen s konkurencí jiných značek, ale i s trhem mobilních telefonů. 

Kdyby mobily nestály za slovo, nevěnovali by jim na DxO celou kategorii.

Backstage fotografie z našeho workshopu, foceno mobilem

Ještě jeden rozdíl tu je

Každý výrobce fotoaparátů nabízí širokou řadu modelů a ty postupně obměňuje. V praxi nahradí konkrétní model přibližně každé tři roky. Trh mobilů je ale tak velký, že jedna značka je schopna uvést hned dvě vlajkové lodě během jednoho roku a hned příští rok se opět hlásí s novým modelem.

Já jsem trošku konzervativní a pokud jsem spokojen s aktuálním modelem, nepřepadá mě nakupovací svědění pokaždé, když se na trhu objeví nový model. Můj aktuální telefon (Honor 8) byl vlajkovou lodí značky před dvěma lety, dnes je to verze 10. A dodnes mě víc zajímá komfort užívání telefonu, než parametry jeho fotoaparátu. Je ale fakt, že mobilem fotím víc a víc a myšlení se mi postupně změnilo. Zajímají mě víc výsledky fotoaparátu (i videa). Ten můj už konečně fotí celkem slušně, před dvěma lety patřil rozhodně k tomu lepšímu na trhu, na dnešní špičky samozřejmě nemá. Zatím mi vyhovuje, ale protože mě obrazová tvorba živí, je docela možné, že při výběru příštího mobilu už se primárně zaměřím na maximální kvalitu obrazového výstupu.

Mobil pro mne ale pořád bude doplňkovým nástrojem, svůj opravdový fotoaparát určitě neodložím. Určitě? Určitě ještě dlouho ne :)


Všechny fotografie byly pořízeny jako backstage na mých workshopech a jsou bez úprav, pouze oříznuty a zmenšeny, bez doostření a jiných efektů či zásahů. Černobílé fotografie jsou z Huawei P9, barevné z Honor 8.

 

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, an official Fujifilm X-Photographer. Born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksGalleryWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Comments:

Nejbližší akce na obzoru

29
Sep
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

WORKSHOP FOTOGRAFOVÁNÍ AKTU začíná za

3 dní INFO A REGISTRACE

Event List

29
Sep
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

Fotoglosy

"'To se líbí - to budu dělat' je cesta do pekla průměrnosti."

Partneři

Newsletter

Copyright © 2006 - 2018 Jiri Ruzek. All rights reserved.
Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish