Fotografie v číslech

Fotografie v číslech

Při pohledu na fotografii vnímáme její obsah a formu - způsob zachycení a zpracování, v ideálním případě nějaký emotivní náboj. Napadlo vás ale někdy, kolik různých čísel se za jednou jedinou fotografií může skrývat?


V sekundách nebo častěji jejich zlomcích (př. 1/125) vyjadřujeme čas, po který byla otevřena závěrka a na filmové nebo elektronické médium dopadalo světlo.
Číslem (2.8, 5.6, 11, 16 ...) popisujeme hodnotu zaclonění objektivu, kde vyšší číslo znamená větší clonu - menší otvor, jímž může světlo na médium dopadat.
Hodnota ISO, vyjádřená např. čísly 50, 100, 400, 800 atd., nás informuje o citlivosti filmu nebo o zvýšení nebo naopak snížení citlivosti digitálního snímače.
Všechny tři výše zmíněné číselné hodnoty při vzájemné harmonii zajišťují správnou expozici fotografie. Někdy ale chceme fotografii pod- nebo přeexponovat a potom využíváme korekci expozice (př. -1/3 EV, +2 EV).

Pro ten či onen záběr volíme ideální objektivy.
V základu je dělíme na dvě skupiny - s pevnou nebo proměnlivou (zoom) ohniskovou vzdáleností, definovanou v milimetrech (28, 50, 85 apod. u objektivů s pevným ohniskem, 17-35, 24-70, 70-200 apod. u zoom objektivů).
Dalším důležitým faktorem každého objektivu je jeho světelnost (1.8, 2.8, 3.6, 2.8-5.6 atd.), tedy minimální možná hodnota zaclonění.
V souvislosti s objektivy můžeme dále mluvit o jejich průměru (62, 77) - ten potřebujeme pro správný výběr filtrů, krytek, sluneční clony atd. a uvádí se opět v milimetrech. Další faktory, jako počet optických členů - čoček (př. 14) v nějakém počtu skupin (př. 4) nebo kvalita optického rozlišení (př. 120 lpm - čar na milimetr), počet lamel clony a další informují spíše o kvalitě a rafinovanosti objektivu než o přímém vlivu na konkrétní fotografii.

Fotografii zaznamenáváme většinou na filmové nebo elektronické snímací médium. Rozlišujeme velikost - formát média (př. kinofilm 36x24 mm, střední a velký formát 4,5x6, 6x6, 7x6, 9x6, 18x24, 24x30 cm apod.) a také vzájemný poměr jeho stran (př. 3:2, 4:3, 1:1).
U digitálních fotoaparátů hraje navíc roli rozlišení snímacího čipu, udávané v megapixelech (př. 12 Mpx) a maximální rozlišení snímku (př. 4256x2832 px).
Film má určitý počet snímků (př. 12, 16, 36 ...).
Digitální fotografie je sice sejmuta čipem, ale uložena bývá většinou na paměťovou kartu, u které je důležitá její datová kapacita (př. 8 GB) a často i rychlost - jako marketingový trik se uvádí různá čísla jako např. 133x apod., ve skutečnosti je ale důležité množství přenesených dat za sekundu při čtení a záznamu (př. 10 MB/s).

Digitální fotografie jsou ve většině případů uloženy v barevném módu RGB (červená, zelená, modrá), kde každá z těchto tří barevných složek dokáže zaznamenat 256 odstínů a jejich vzájemným vynásobením se dostaneme k celkovému počtu 16.777.216 barev. Je možné mluvit i o kvalitě A/D převodníku (př. 14 bit.) a tak dále.
Veškerá digitální data jsou vlastně jen jedničky a nuly.

U digitální fotografie pracujeme také s barevnou teplotou, tedy vyvážením bílé barvy s ohledem na okolní světlo. Barevnou teplotu udáváme v Kelvinech (př. 5500 K).

Při kompozici fotografie uvažujeme v poměrech a proporcích matematicky vyjádřitelných čtverců, obdélníků, úhlopříček, trojúhelníků a kružnic nebo jejich částí... středu, tedy polovin a čtvrtin, třetin, zlatého řezu (číslo Fí - řecky φ - s hodnotou 1,618033988749894848...) apod.
Pracujeme se vzdáleností jednotlivých objektů scény, intenzitou, směrem a často i velikostí kuželu světla, hloubkou ostrosti a tak dále.

Když se nám fotografie podaří, je pro nás důležitý výstup a jeho formát - dnes nejčastěji pro monitor počítače (formáty udávané v obrazových bodech, př. 900x600 px), v ideálním případě na papír (formáty převážně v centimetrech nebo palcích, př. 60x40 cm, 36x24 "). Při výběru vhodného fotopapíru je důležitá i jeho gramáž - hmotnost na 1 čtvereční metr (př. 290 g) a při tisku z digitálního média bychom si měli mimo jiné překontrolovat tiskové rozlišení fotografie (př. 300 dpi - bodů na 1 palec).

Strašné? Ano.

Čísel kolem fotografie by se našlo ještě mnohem a mnohem víc. Je dobré o nich vědět, i když to často není nezbytné. Jejich praktické využití by se ale mělo dít spíše v našem podvědomí, těžko si představit autora umělecké a už vůbec ne reportážní fotografie, kde často záleží na zlomcích sekund, jak pobíhá po scéně s papírem, tužkou a kalkulačkou, počítá, zapisuje, kombinuje.

Například hudba nebo poezie jsou také docela dobře matematicky popsatelné, na běžného posluchače ale působí převážně emotivním způsobem a většina lidí rozliší maximálně valčík a to ostatní. Krásným příkladem z hudebního světa je skladba Yesterday od Beatles. Je netypicky napsaná v sedmitaktovém schématu - v naprostém rozporu s nejběžnějším a pro nás nejpřirozenějším osmitaktovým. Přitom působí velmi přirozeně, naopak velmi nepřirozeně by zněla hraná na osm taktů. Této drobné "anomálie" si ale nevšimla ani řada muzikantů a dost možná o ní v okamžiku vzniku neměli ponětí ani Lennon s McCartneym.

Čísla by nám měla být ku pomoci a v žádném případě by nás neměla svazovat, Fotograf tvůrce by se měl vždy zabývat obsahem scény a způsobem, jakým záběr předá svému publiku, protože divák nechce vidět tabulky hustě popsané čísly, ale zajímavou fotograii, která zapůsobí na jeho emoce a ke které se rád někdy vrátí jako ke své oblíbené písni. 

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, 2014-2021 an official Fujifilm X-Photographer. Published worldwide, one of the few Czech photographers published by Taschen (and others).
Born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BooksGalleryWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Find even more photos (with commented process) on my Patreon.
Become a Patron!
Or if you just want to donate me.
CRYPTO DONATIONS are also appreciated
Donate via NOWPayments
Thank you for your kind support.

Comments:

Nejbližší akce na obzoru

10
Nov
Malostranský ateliér
-
Prague
Skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

13
Nov
Malostranský ateliér
-
Prague
Speciální workshop fotografování s Jiřím Růžkem v Praze.

01
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování s Jiřím Růžkem v rámci kurzů FotoŠkoda.

Fotoglosy

"Být amatérem neznamená dělat věci hůř, ale ponechat si tvůrčí svobodu."

Newsletter

Copyright © 2006 - 2024 Jiri Ruzek. All rights reserved.
Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish