Objektivy Zeiss na Fuji, ty s tou modrou tečkou

Na začátku března jsem se v Centru FotoŠkoda sešel se zástupci společnosti Carl Zeiss AG a půjčil si na test jejich tři objektivy s bajonetem Fuji X

Na trhu se objevuje čím dál víc značek a objektivů pro fotoaparáty Fujifilm, jen FotoŠkoda jich aktuálně nabízí víc než 100. Pouze jedna společnost, a tou je právě Carl Zeiss Ag, ale vyrábí objektivy s automatickým ostřením (kromě Fujifilmu, samozřejmě). Se všemi objektivy ostatních značek musíte ostřit manuálně. 

Při vyslovení jména Zeiss sice fotografové neomdlívají, ale historicky dlouhodobý respekt je znát. Není se čemu divit, v roce 1934, kdy byl založen Fujifilm, dnes významný světový hráč, slavila firma Zeiss své 88. narozeniny (založena 1846) a ve světě už patřila mezi největší a nejuznávanější firmy v oboru techniky. 

Zeiss dnes vyrábí tři AF objektivy s bajonetem Fujifilm. Jsou to ZEISS Touit 12 mm f/2,8 Distagon T*, ZEISS Touit 32 mm f/1,8 Planar T* a ZEISS Touit 50 mm f/2,8 Planar T*. Přibližně na týden jsem měl k dispozici všechny tři.

Ty s tou modrou tečkou

Design je to první, čím se objektivy Zeiss liší. Od všeho, nejen od Fuji. Už na první pohled působí moderně a poněkud stroze. Žádný odkaz na tradice nebo oživení vintage designu. V místě, kde objektivy Fuji mají oranžovočervenou obdélníkovou značku pro nasazení objektivu, je kulatá tečka v modré firemní barvě.

Rychlost ostření

Další rozdíl je znát hned ve chvíli, kdy přiložíte fotoaparát k oku. Všechny tři Zeissy jsou pomalejší než každý z mých Fujinonů. Nemusím to měřit, je to znát. Pro moje, víceméně statické, focení to není problém, ale kdo jde po maximální rychlosti, asi nemusí číst dál.

Přesnost ostření

Když nepočítám malé (a moje) chyby při focení na plnou díru, tak přesnost ostření dopadla asi takto. Ještě bych měl upozornit, že jsem nedělal test přesnosti ostření, ale normálně fotil. S každým objektivem jsem nafotil přibližně 150 až 200 fotek.

  • Zeiss 12 mm - 2 fotky zaostřené úplně jinam
  • Zeiss 32 mm - 3 fotky zaostřené úplně jinam
  • Zeiss 50 mm - všechny fotky v pořádku

Všechny chyby ostření nastaly při focení s plně otevřenou clonou a při svícení Dedolightem. Vzpomínám si na situaci, kdy Dedolight byl v pozici protisvětla, objektiv 12 mm chvíli bloudil a pak vyhodnotil situaci takto.

Chybné zaostření Zeiss 12 mm

Počet chybných zaostření je zanedbatelný, ale nejsem na něj zvyklý. Podobně se mi občas zachoval jen Fujifilm XF 56 mm.

Optické vlastnosti

Když jsme si se zástupci Zeiss při předávce objektivů povídali, chlubili se hlavně optickými vlastnostmi svých objektivů. Právem. A kdo dočetl až sem, bude spokojen, já jsem byl. Všechny tři Zeissy jsou krásně ostré a všechny mají skvělý přenos barev a kontrastu. Už jsem psal několikrát, že fotky ve velikosti pro internet lehce rozostřuji, tentokrát jsem to kvůli článku neudělal. 

Následující tři fotografie jsou pouze plošně upravené/převedené do černobílé a zmenšené na 1200x800 px. Všechny jsou vyfocené na plně otevřenou clonu.

První fotografie byla pořízena Zeissem 12 mm.

Fujifilm X-E1 + Zeiss Touit 12 mm/2.8 Distagon T*

Druhá fotografie - Zeiss 32 mm.

Fujifilm X-E1 + Zeiss Touit 32 mm/1.8 Planar T*

A třetí s objektivem Zeiss 50 mm.

Fujifilm X-E1 + Zeiss Touit 50 mm/2.8 Planar T*

Ostrosti nelze nic vytknout. Pro srovnání jsem udělal srovnávací test ostrosti s několika Fujinony a vyfotil kus textu Zbraslavské kroniky. Srovnejte sami. (Zeiss 50 mm  je makro, proto je v testu zastoupen dvakrát)

Zbraslavská kronika - plně otevřená clona

Plně otevřená clona

 

Zbraslavská kronika - přicloněno

Přicloněno

 

Text Zbraslavské kroniky jsem fotil v režimu priority clony (čas a ISO automaticky) a fotografie jsou bez úprav. Mimochodem jsem díky tomuto testu zjistil, že v článku o Fujinonech 23 mm/2.0 a 35 mm/2.0 jsem se zmýlil v hodnocení ostření, tímto to i uvádím na pravou míru.

Nadržoval jsem širokáči

Ne proto, že by mi z těch tří přišel nejlepší, ale proto, že ohnisko 50 mm pro mne není příliš zajímavé a ohnisko 32 mm je blízko mého oblíbeného Fujinonu 35 mm/1.4. Zeiss 12 mm/2.8 je o dva milimetry kratší než můj Fujinon 14 mm/2.8, proto mě jejich srovnání zajímalo nejvíce. 

Vzal jsem oba na procházku po Vinohradech. V tašce jsem měl i oba další Zeisse, ale byla taková zima, že jsem jen chvíli fotil s dvanáctkou a udělal srovnání se čtrnáctkou.

Porovnání šíře záběru Fujifilm 14 mm/2.8 vs Zeiss 12 mm/2.8 (clona 8)

Fujifilm XF 14 mm/2.8

Fujifilm XF 14 mm/F2.8

Zeiss 12 mm/2.8

Zeiss Touit 12 mm/2.8

Výřez, srovnání detailů

Fujifilm XF 14 mm/2.8

Fujifilm XF 14 mm/2.8 - detail

Zeiss 12 mm/2.8

Zeiss Touit 12 mm/2.8 - detail

 

Ještě dvě fotky s Zeissem 12 mm/2.8 ... bez komentáře

Zeiss Touit 12 mm/2.8

Zeiss Touit 12 mm/2.8

 

Když jsem šel Zeiss objektivy vrátit, napadlo mě udělat ještě srovnávací fotku s objektivy značky Samyang, ale měl jsem jen maličko času, tak jsem místo toho udělal jen srovnání šíře záběru krátkých ohnisek (10, 12 a 14 mm + 8 mm fish-eye). To jen tak na okraj, když už jsme skončili u těch velmi krátkých objektivů. Víc třeba někdy příště... 

Porovnání úhlu záběru krátkých ohnisek 10, 12 a 14 mm + 8 mm fish-eye

 

Závěr

Kdo chce maximální rychlost, pro toho žádný z testovaných Zeiss objektivů není. Kdo chce maximální kvalitu, přijde si na své. Objektivy Zeiss se cenově pohybují podobně jako Fujinony, proti Samyangu jsou dražší. Nabízejí ale autofocus a vynikající obrazovou kvalitu.

Technické specifikace a aktuální ceny jednotlivých objektivů najdete tady: Zeiss Touit 12 mm, Zeiss Touit 32 mm, Zeiss Touit 50 mm.

Hezkou sobotu všem :)

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, 2014-2021 an official Fujifilm X-Photographer. Published worldwide, one of the few Czech photographers published by Taschen (and others).
Born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BooksGalleryWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Find even more photos (with commented process) on my Patreon.
Become a Patron!
Or if you just want to donate me.
CRYPTO DONATIONS are also appreciated
Donate via NOWPayments
Thank you for your kind support.

Comments:

Nejbližší akce na obzoru

13
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

Fotoglosy

Newsletter

Copyright © 2006 - 2024 Jiri Ruzek. All rights reserved.
Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish