Ohnisková vzdálenost objektivu a perspektiva
- Details
- Category: Fotoglosy
- Created on 28 April 2014
Zjednodušeně řečeno je perspektiva v nepřímé úměře k ohniskové vzdálenosti objektivu - čím kratší ohnisko, tím větší perspektiva a naopak.
Základní objektivy s ohniskem kolem 50mm zobrazují scénu přibližně jako lidské oko, cokoliv kratšího perspektivu zvětšuje a cokoliv delšího ji zmenšuje (zkracuje, potlačuje, zhušťuje...).
Pro svůj pokus jsem použil 4 přibližně stejně velké krabičky od fotoaparátu a objektivů Fujifilm. Nezabývám se moc focením zátiší, tak jsem nijak zvlášť neřešil estetičnost scény, detaily kompozice, netrápil se retuší a jinými úpravami, šlo mi čistě o zobrazení perspektivy.
Použité objektivy: Fujinon 56mm/1.2, 23mm/1.4 a 14mm/2.8 (ekvivalent na kinofilmu je 84mm, 35mm a 21mm, ale to se týká jen úhlu záběru, ne ohniska - viz minulý článek o crop-faktoru).
56 mm
56 mm je téměř základní ohnisko, proto je perspektiva velmi přirozená. Dokážete lehce odhadnout velikost i vzdálenost jednotlivých krabiček. Ještě přirozenějšího efektu byste dosáhli s 50mm objektivem, 56 mm už perspektivu nepatrně zhušťuje.
Fujinon XF 56mm F1.2 R, @f1.2, 1/125 s, ISO 320
Ekvivalent 56 mm na kinofilmu (nebo full-frame čipu) je 84 mm, což jej řadí mezi nejpopulárnější portrétní objektivy.
23 mm
Při použití 23mm objektivu se perspektiva výrazně zvětšuje (ohnisko je méně něž poloviční), druhá krabička vypadá o polovinu menší a výrazně vzdálená od první, u vzdálenějších objektů, tedy třetí a čtvrté krabičky už k takovému zkreslení nedochází.
Fujinon XF 23mm F1.4, @f8, 1/125 s, ISO 6400
Ekvivalent 23 mm objektivu je 35 mm. Toto ohnisko je populární pro street fotografii a pro mne je to nejpoužívanější objektiv na focení postavy a aktů vůbec. Díky ne přehnanému zkreslení perspektivy mi umožňuje pracovat s tělem, citlivě prodlužovat, zvětšovat, zmenšovat.
14 mm
Zkreslení perspektivy na fotografii pořízené 14mm objektivem je velmi silné, vzdálenost jednotlivých krabiček se výrazně zvětšila, stejně jako dojem z rozdílu velikostí. Všimněte si, jak efekt i tady postupně ustupuje - rozdíl velikosti a vzdálenosti mezi první a druhou je největší, mezi druhou a třetí je stále výrazný, i když už ne tolik, ale rozdíl mezi třetí a čtvrtou už je úplně zanedbatelný.
Fujinon XF 14mm F2.8, @f11, 1/60 s, ISO 6400
Úhel záběru 14mm objektivu odpovídá po crop-faktoru 21 mm na kinofilmu. Patří mezi extrémně krátké objektivy. Při nesprávném použití silně deformuje, proto se málo používá pro fotografování osob. Já s ním fotím často, většinou pro získání širokého prostoru kolem postavy.
Na následující fotografii můžete vidět skutečný poměr velikostí a vzdáleností jednotlivých krabiček.
Ukázky z praxe
A takhle využívám vlastností různých ohniskových vzdáleností při fotografování aktů, portrétů nebo čehokoliv jiného.
Nikon 50 mm/f1.8 - časem doplním fotografii z Fujinonu 56 mm (je tak nový, že zatím nemám fotky)
Fujinon XF 23mm/f1.4 - při citlivém zacházení si vůbec neuvědomíte deformaci.
Fujinon XF 14mm/f2.8 - na fotografii je výrazná deformace perspektivy.
Jestli vás zajímá využití jednotlivých ohnisek v praxi, přihlaste se na workshop fotografování aktu