Který objektiv je na co nejlepší?

Které ohnisko je nejlepší na portrét? Které na prodloužení nohou? Na zúžení boků? Modelování postavy i obličeje? A jak si které sklo poradí s prostorem?

Každý fotograf má své oblíbené objektivy a oblíbené ohniskové vzdálenosti. Mezi sebou neustále řeší, které ohnisko je nejlepší na portrét, které na street, na krajinu, architekturu. Velká skupina lidí se shoduje na některých objektivech pro každý z těchto a jiných žánrů. Například pro street fotografii patří mezi nejoblíbenější objektiv s ohniskem 23 mm (na APS-C čipu, 35 na fullframe). Když se mluví o portrétu, hodně fotografů preferuje delší objektivy.

Fotografuji převážně ženy, tak se nebudu vyjadřovat k jiným žánrům, pouze k portrétu a postavě.

Poznámka: budu uvádět čísla ohniskových vzdáleností jako nahoře, tedy např. 23 (35). První číslo odpovídá ohnisku na APS-C snímači, číslo v závorce ohnisku na fullframe fotoaparátu. Kdo neví, o co jde, má pravděpodobně fotoaparát s APS-C snímačem.

Co je portrét?

Pro mne je portrétem libovolně velká část postavy. Důležité je zachytit a podtrhnout výraz, náladu i výrazné fyzické rysy tak, jak je právě vidím. I tak, jak si je idealizuji nebo je chci idealizovat divákovi.

V případě fotografování žen jde o zvýraznění krásy a potlačení nelichotivých věcí. A protože obdivuji přirozenou krásu, chci zároveň zachovat i uvěřitelnost a přirozenost.

Každý objektiv je nebezpečný

Nemůžu s každým objektivem fotit to samé a stejným způsobem. Musím dodržovat určitou vzdálenost od objektu (modelky) v souvislosti s perspektivou a jejím požadovaným zkreslením. 

Samotný objektiv perspektivu nedeformuje, ve smyslu perspektivy se chovají všechny stejně, rozdíl v perspektivě má na svědomí pouze rozdílná vzdálenost mezi fotoaparátem a fotografovaným objektem. V praxi bych byl schopen dosáhnout libovolným objektivem stejného zkreslení perspektivy (rozhoduje vzdálenost, ne ohnisko), kdybych s nimi fotil ze stejné vzdálenosti. Vzdálenost od objektu ale volíme právě kvůli úhlu záběru a je logické, že s dlouhým ohniskem fotíme z větší vzdálenosti, než s krátkým. Vlastně by bylo správnější dělit objektivy na úzké a široké než na dlouhé a krátké, protože zásadní rozdíl je jen v šíři záběru. 

Ani s krátkým objektivem ale nemůžu být příliš blízko, každý potřebuje svoje. Je nesmysl snažit se různými ohnisky zachytit stejný výřez (viz animace). 

Různých variant této animace je na internetu více, ale vždy jsem je viděl jen s mužským modelem. Přemluvil jsem modelku Viki, aby se ode mne nechala zohyzdit... 

V případě krátkých ohnisek jsem od ní příliš blízko, obličej je příliš deformovaný. Postupně se srovnává, ale jak roste ohnisko, dochází k opačné deformaci a modelka se zakulacuje, rozšiřují se ramena i krk (jinými slovy tloustne - znáte modelku, která chce na fotkách přidávat kila?). Všimněte si i stínu, jak se s delšími ohnisky zvětšuje a přibližuje (modelka stojí asi 40 cm od zdi). Na konci už vypadá téměř větší než hlava. A zkuste si představit, že by místo stínu bylo pozadí modelky, kdyby třeba ležela na břiše - také by se přibližovalo (zkracování těla) a zvětšovalo. 

Animaci na téma nežádoucí zkracování těla, zvětšení pozadí a špatné modelování těla vůbec se chystám udělat, pak ji sem přidám, zatím alespoň velmi zjednodušené a narychlo načrtnuté schéma:

Ještě jeden obrázek na toto téma. Myslím, že nepotřebuje komentář, většina lidí tyto souvislosti chápe. S lidským tělem je nutné pracovat stejně jako jakýmikoliv jinými objekty ve scéně.

Každý objektiv je dobrý

Každý objektiv tedy musím používat jiným způsobem. Musím si uvědomovat, jestli a jak chci modelovat tělo i obličej. A neustále vnímat a sledovat proporce modelky.

Fotografii vnímám jako zastavený moment filmu, proto pracuji i s prostorem. Každé ohnisko se k prostoru i postavě chová jinak. Jednotlivá ohniska vybírám podle toho koho fotím, jak ho chci zobrazit a také podle toho, jaký mám záměr s prostorem (nebo jak mě prostor limituje).

V praxi to vypadá například takto:

Velmi krátká ohniska, např. 12 (18) a 14 (21) mm

Tato extrémně krátká ohniska používám pro zachycení širokého prostoru, celé místnosti atd. Také pro zvýraznění perspektivy jak prostoru, tak těla - s tělem musím pracovat opatrně, aby nevznikaly nehezké deformace těla nebo hlavy. I malý náklon ve špatném směru může znamenat katastrofu ve formě velké hlavy, krátkých a příliš hubených nohou apod. Když si ale opatrně hlídám úhel, pod kterým fotografuji, i umístění a směr postavy ve fotografii, můžu postavu nenápadně nebo výrazně modelovat.
Téměř nikdy s nimi nefotím na výšku, deformace ve vertikálním směru působí silněji než v horizontálním.

12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm) 12-14 mm (18-21 mm)

Použité objektivy: Zeiss Touit 12 mm/2.8, Samyang 12 mm/2, Fujifilm XF 14 mm/2.8.

 

Krátká ohniska, např. 18 (27) a 23 (35) mm

Využití podobné jako u nejkratších ohnisek, deformace a perspektiva stále může být výrazná, ale také ji mohu téměř potlačit. S oblibou je používám například na prodlužování nohou. Při šikovném použití si divák tento malý podvod prakticky neuvědomí. I s těmito ohnisky fotím na výšku jen výjimečně.

18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm) 18-23 mm (27-35 mm)

Použité objektivy: Fujifilm XF 18/2, Fujifilm XF 23 mm/1.4, Fujifilm XF 23 mm/2 

 

Střední ohniska, např. 27 (40) a 35 (50) mm

Úhlem záběru i hloubkou perspektivy jsou nejblíže vnímání lidského oka. Fotografie působí velice přirozeně, přesto stále mohu modelovat tělo - zužovat boky, zeštíhlovat stehna, tvarovat obličej atd. Práce s těmito ohnisky není nijak nebezpečná.

27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm) 27-35 mm (40-50 mm)

Použité objektivy: Fujifilm XF 27 mm/2.8, Fujifilm XF 35 mm/1.4, Fujifilm XF 35 mm/2

 

Delší a dlouhá ohniska, např. 56 (85), 90 (135) mm a delší

Všechna ohniska nad 35 (50) mm se k perspektivě chovají obráceně, zhušťují ji. Neznamená to, že se přibližuje jen pozadí scény k modelce, i celá modelka se zplošťuje, což v praxi znamená, že jí opticky přidám několik kilogramů navíc. Podívejte se na animovaný gif, kde se s prodlužováním ohniska modelce rozšiřují ramena a krk, zakulacuje se i obličej. Dlouhá ohniska mají úžasné vlastnosti, ale neznám modelku, která by chtěla na fotkách vypadat tlustší než ve skutečnosti. Proto je používám pouze na nejštíhlejší modelky a s podobnou opatrností, s jakou používám krátké objektivy.

56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm) 56-90 mm (85-135 mm)

Použité objektivy: Fujifilm XF 56 mm/1.2, Fujifilm XF 90 mm/2

Všechny objektivy najdete i na FujiFoto.

 


Vnímejte modelku i scénu a výběr objektivu vždy podřiďte záměru, ne záměr objektivu. 

Mimochodem - David LaChapelle, Helmut Newton a další - to je spousta středních a krátkých objektivů... Učte se od těch, které uznáváte.


 

Všechny výše zobrazené fotografie ještě zde v jednom videu (pokud nechcete klikat na jednotlivé snímky):


Chcete být informováni o podobných článcích? Přidejte se k naší skupině na Facebooku.

Jestli máte zájem probrat tuto tématiku podrobně a všechno si vyzkoušet na vlastní kůži, zastavte se na našem workshopu.

Děkuji za přečtení i sdílení, hezký den :)

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, an official Fujifilm X-Photographer. Born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksGalleryWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents
Become a Patron

Comments:
blog comments powered by Disqus

Nejbližší akce na obzoru

27
May
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

03
Jun
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

24
Jun
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Příští WORKSHOP fotografování aktu začíná za

10 dní INFO A REGISTRACE

Event List

27
May
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

03
Jun
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

24
Jun
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Fotoglosy

"Závist nás neposouvá, jen brzdí."

Partneři

Newsletter

Copyright © 2006 - 2017 Jiri Ruzek. All rights reserved.
web counter Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish