Zkušenosti - středová kompozice je pro blbce
- Details
- Category: Fotoglosy
- Created on 11 May 2010
Někde jsem kdysi zaslechl, že tuto větu pronesl profesor Šmok (jako spoustu jiných - občas mívám pocit, že když chce někdo říct něco chytrého o fotografii, přiřkne autorství prof. Šmokovi - budiž, snad se z něho nestane Chuck Norris české fotografie - každopádně často se jeho jménem ohánějí lidé, které by pan Šmok možná zfackoval, kdyby viděl, jak jeho jméno berou nadarmo, ale to není předmětem článku...).
Ať už byl autorem oné věty kdokoliv, úplně s ní nesouhlasím, i když chápu její poselství. Naopak si myslím, že dobrá středová kompozice (když pro ni najdeme zdůvodnění) může být záležitostí fajnšmekrů. V naprosté většině fotografií ale pro ni zdůvodnění nemáme a pak je používána tak, jak je popsáno v titulku.
V minulém článku jsme mluvili o vertikální kompozici, dnes se konečně dotkneme i horizontálního rozložení snímku. Lepší než spousta slov je názorná ukázka.
komponováno na střed, vlevo za zády zbytečně moc nezdůvodnitelného místa, vpravo těsno, obraz působí neklidně | kompozice posunuta více vlevo, ubylo zbytečné místo za zády, před fotografovanou osobu se dostal prostor, obraz působí více dynamicky a zároveň harmonicky |
Jednou ze zásad je, aby ve směru, kam se dívá osoba na fotografii, bylo více místa (všechny zásady a pravidla mají své výjimky, například v situaci, kdy chcete, aby vás fotografovaná osoba "vyvedla" ze snímku ven, někam pryč do prostoru). Co ale dělat v případě, že se osoba na snímku dívá přímo na vás? Zkuste to samé - posuňte ji doleva nebo doprava v závislosti na ostatních důležitých objektech, které se nacházejí v záběru.
Tímto posunem získáte vyváženější fotku a i když ho provedete zcela intuitivně (nebo právě proto), dostanete důležité objety na fotografii do míst, kterým se říká
ZLATÝ ŘEZ
Více než zlatý řez se mi líbí termín zlatý poměr (1:1,618..., číslo φ [fí], což je poměr vedlejších čísel ve Fibonacciho posloupné řadě), ale na termínech tu až tak nezáleží. Číslu 1,618 se také říká Božské číslo, Božská proporce, Nejkrásnější číslo apod. a jsme jím doslova obklopeni, tím se pro nás automaticky stává přirozeným. Proto se nám líbí tvary, útvary, výtvory a díla, ve kterých se promítá číslo 1,618. Toto číslo totiž znamená harmonii. Nesčíslněkrát jej můžeme zaznamenat v přírodě, v našem vlastním těle, v architektuře i umění a vězte, že když se na ulici ohlédnete po harmonickém obličeji nebo postavě, díváte se na spoustu zlatých poměrů. Nevěříte? Podívejte se na krátké video:
{youtube}085KSyQVb-U{/youtube}
Pro další a vyčerpávající informace o zlatém řezu doporučuji například tento článek na Wikipedii.
Je mi docela jasné, že teď leckdo kroutí hlavou a představuje si, jak při focení běhám s metrem a kružítkem nebo nedejbože on sám tohle provádí ve snaze o lepší rodinné fotky z dovolené. Naopak, moc se mi líbí jeden anonymní výrok, který zní asi takto:
"Zlatý řez je důvod, proč se nám něco líbí, ne prostředek, aby se nám něco líbilo"
Je to tak. Při komponování snímku nepřemýšlím o tom, kde asi leží zlatý řez, jak mi vycházejí zlaté poměry tu nebo tam. Nechávám se vést intuicí a většinou to, co se mi líbí, co mi přijde harmonické, leží právě ve zlatém řezu nebo se skládá z různých zlatých proporcí.
Pro ještě větší zjednodušení mohu uvést, že poměr 1:1,618 odpovídá přibližně třetinám, takže když už budete chtít vědomě komponovat přibližně na zlatý řez, rozdělte si scénu horizontálně i vertikálně na třetiny a do nich posuňte fotografované objekty, nebude to sice přesné, ale o to vůbec nejde. Výsledek bude v 90 % pořád daleko lepší než ona nezdůvodněná středová kompozice.
Kdy ale tedy nastává důvod pro zvolení středové kompozice? Asi to není možné přesně definovat, ale jeden z případů je snaha o symetrii.
Opět vytahuji fotografii České středohoří, ale pro tento účel se hodí.
Zde pro mne byla středová kompozice nejlepším možným řešením.
Jako další důvod vidím třeba emotivně silný ánfas portrét, kde centrální kompozice umocňuje naléhavost výrazu a nálady, fotografie je jaksi drzejší.
Další důvody mě v tuto chvíli nenapadají, což ale neznamená, že neexistují. Účelem tohoto článku bylo vysvětlit, že pokud nemáte důvod komponovat na střed, je vždycky lepší to nedělat.
Chcete se dozvědět více? Navštivte kurz fotografování aktu.