Crop-factor a věčné omyly

Srovnání úhlu záběru full-frame a APS-C fotoaparátu

PetaPixel, server zaměřený na fotografii, včera zveřejnil článek s videem, v němž se fotograf snažil objasnit pojem "crop-factor" a rozdíl mezi full-frame snímacím čipem a menšími čipy. Bohužel se mu to tak úplně nepovedlo a ve svém videu opakoval řadu běžných omylů. Ale hezky se na to oblékl a opálil (mám se co učit:)

Co je full-frame?

Velikost snímacích senzorů (zdroj Wikipedia)

Full-frame, česky plný formát, je ve fotografické hantýrce označení fotoaparátu, jehož snímací senzor má velikost políčka kinofilmu, tedy 36×24 mm. Jestli se to někde liší o milimetr, není až tak důležité, taky dáváme nějaké dýško v restauraci... Oficiální označení čipu této velikosti je APS (Advanced Photo System). 

Najdeme jej ve fotoaparátech vyšší třídy s cenou začínající kolem 50000. 

Co je APS-C?

APS-C (Advanced Photo System type-C) je snímací senzor přibližně o velikosti dvou třetin kinofilmového pole (tedy APS). Opět píšu přibližně, protože výrobci běžně podporují vlastní standardy a velikost senzoru kolísá zhruba mezi 20,7×13,8 mm a 28,7×19,1 mm. 

Existují další formáty, ale nebudu to dělat složitější, než je nutné.

Co je crop-factor?

Anglické slovo crop znamená ořez nebo výřez - z toho budeme vycházet. Právě opomíjení tohoto jednoduchého faktu zanáší do problematiky tolik nesrovnalostí a omylů. Omylů spojených převážně s objektivy, jejich vlastnostmi, chováním a využitím. 

Už jsem psal, že rozměry čipů se liší podle výrobce a tím pádem se liší i hodnota crop-factoru. Například crop-factor APS-C fotoaparátů Canon je 1,6, u přístrojů Nikon nebo Fujifilm je to 1,5 (to se lépe počítá a proto budu crop-factor 1,5 používat jako příklad).

Podívejme se na zmíněné video a pak přejdeme k omylům.

 

Omyly kolem crop-factoru 

100 mm na APS-C = 150 mm na full-frame

Toto je nejčastější omyl. Ohnisko objektivu vynásobíme crop-factorem (zde ×1,5) a pak říkáme, že na fotoaparátu s malým čipem máme objektiv s ohniskovou vzdáleností 1.5× větší. 

Není to tak, ohnisko zůstává nezměněné, pořád fotíme 100mm objektivem, jen obraz je oříznutý (už je to tady s tím výřezem) a tato vyříznutá plocha obrazu odpovídá ploše, kterou by ze stejné vzdálenosti na full-frame fotoaparátu vyfotil objektiv 1.5× delší, tedy 150 mm. Důležitá je ta vzdálenost.

V souvislosti s dalšími omyly pochopíte, proč je to tak.

Crop-factor mění hloubku ostrosti a bokeh

Chyba. Crop-factor nic nemění. Pokud fotíte ze stejné vzdálenosti, je i hloubka ostrosti stejná (je to vidět i na prvních srovnávacích fotografiích ve zmíněném videu). 

Hloubku ostrosti ovlivňuje:

  • ohnisková vzdálenost objektivu
  • clonové číslo
  • vzdálenost posledního členu objektivu od snímacího média
  • vzdálenost od fotografovaného objektu

Ohnisková vzdálenost je stejná (v našem případě 100 mm), crop-factor ji nemění. Není důvod měnit hodnotu clony. Vzdálenost posledního členu od snímače je u APS-C fotoaparátů menší, ale menší je také samotný snímač (všimněte si, jak se s velikostí média - kinofilm, střední, velký formát - zvětšuje vzdálenost a tím i celková velikost fotoaparátu). A pokud stojíme na stejném místě, je i fotografovaný objekt stejně daleko, takže výsledná fotografie má stejnou hloubku ostrosti. 

Máme tedy stejný, ale oříznutý obraz.

F1.2 na APS-C = F1.8 na full-frame

Opět omyl. Světelnost, resp. clona zůstává stejná ve vztahu k velikosti snímacího senzoru. Tedy v případě, že pro APS-C senzor použijeme objektiv určený pro APS-C a pro full-frame použijeme kinofilmový objektiv (středoformátový pro střední formát atd.). Je logické, že malý APS-C objektiv, plně vyhovující malému čipu, nebude dostatečný pro plný formát, jeho světelnost zde tedy bude nutno považovat za nižší.

Crop-factor mění perspektivu 

Ani toto není pravda (viz zmíněné srovnávací fotografie ve videu). Objektiv se stejnou ohniskovou vzdáleností a stejná vzdálenost fotografovaných objektů zaručí stejnou perspektivu na APS i na APS-C.

Co se tedy mění?

Mění se pouze výřez, který vidíme a vyfotografujeme. Celé to vysvětluje sám termín crop-factor. 

A z čeho pramení všechny ty omyly?

Je to jednoduché. Zmínil jsem výše, že důležitá je vzdálenost od objektu, který fotíme. A pokud nechceme jen výřez, ale fotografii, která zabere stejný úhel záběru jako full-frame, musíme s APS-C fotoaparátem poodstoupit dál od objektu. Tím se změní perspektiva a změní se i hloubka ostrosti. S perspektivou bohužel nic neuděláme, ale clonu otevřeme o dvě čísla (je-li kam) a dostaneme podobný obraz jako z full-frame fotoaparátu. Až na tu zatracenou perspektivu. 

A říkáme-li, že 100mm objektiv na APS-C je jako 150 mm na full-frame, znamená to, že jeho výřez odpovídá úhlu záběru 150mm objektivu.

To je vše. Capisci? :)


Nicméně ve fotografii jsou daleko důležitější i zajímavější věci. o těch si můžeme povídat na příštím workshopu fotografování aktu

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Comments:
blog comments powered by Disqus

Nejbližší akce na obzoru

08
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

15
Oct
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

22
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Příští workshop fotografování aktu začíná za

10 dní OMEZENÁ KAPACITA, REGISTRUJTE SE VČAS

Event List

08
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

15
Oct
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

22
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

26
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

Fotoglosy

"Mám se zlobit, že si kolega vypůjčuje mé nápady? Vždyť mě tím řadí mezi své vzory."

Newsletter

Copyright © 2006 - 2016 Jiri Ruzek. All rights reserved.
web counter Flag Counter