MF objektivy a digitální fotografie

Jupiter 37A 135mm/F3.5
Když jsem před více než 10 lety přecházel na digitální fotografii, odnesl jsem veškerou analogovou fototechniku do bazaru k Pazderovi a všem svým Zeissům, Pentaconům a Heliosům udělal pápá ... 

Jenže všechno, co je na věčné časy, jednou pomine. A tak se po 10 letech stalo, že jsem znovu začal nakupovat manuální objektivy a neskutečně si je užívám.

Manuální objektivy se závitem M42

Využití MF objektivů na Nikonu bylo pro mne nemožné, protože chyběla jakákoliv optická pomůcka (staré fotoaparáty běžně používaly rozdělený obraz na matnici) a odpadu bylo příliš. Dnes (ne, nechci mluvit o Fuji) na fotoaparátu podobnou asistenci mám a odpad sice zůstal, ale je v rozumné míře.

Helios 44-2 58mm/F2.0

Jaké jsou (ne)výhody manuálních objektivů? 

Začnu největší nevýhodou a tou je právě manuální ostření. MF objektivy rozhodně nejsou vhodné pro toho, koho zajímá rychlost. Manuální objektiv chce čas. Ale kdo fotil před patnácti a více lety, kdo rád nad záběrem pár sekund přemýšlí, ten to dokonale zná a není to pro něj žádný limit. 

Další nevýhodou může být nedokonalost ve srovnání s moderními objektivy. Vlastně zdánlivá nedokonalost, protože čím víc fotím s MF skly starými mnoho desítek let, tím víc mě charakter jejich výstupu baví. Dokonalost současných objektivů je často ohromující, ale někdy až nudná. V současné době vlastním 3 AF objektivy Fujinon. Všechny jsou supermoderní, světelné, rychlé, krásně ostré po celé ploše a přenášejí skvělé barvy a kontrast - tedy přesně to, po čem touží každý fotograf.  Vedle nich mám momentálně 5 starých MF objektivů, žádný z nich se dokonalostí nevyrovná těm moderním fudžinám. Všechny jsou ale překvapivě ostré, většina z nich i na "plnou díru", u některých dokonce nemá smysl přicloňovat, protože k žádnému viditelnému nárůstu ostrosti nedochází.  Některé mají zvláštně nedokonalý bokeh - například objektivy Helios jsou populární pro svůj trochu praštěný "swirly bokeh" - opravdu někdy působí, jako by se pozadí točilo ve víru. Přenos barev je u všech velmi příjemný a velkým překvapením je pro mne kontrast - je výrazně nižší, než u nových fudžin. Ale je neskutečně příjemný. Vlastně je realita taková, že na fotkách z Fujinon objektivů není nic špatně, jsou perfektní. Ale když položím neupravené fotky vedle sebe, je mi ten měkčí kontrast vlastně příjemnější - což je paradox, protože já stejně všem fotkám hodně kontrastu přidávám.

Staré objektivy mají také často problémy s protisvětlem - je to ale problém? Vždyť se s těmi odlesky a světelnými závoji dá krásně hrát... 

Další nespornou výhodou starých manuálních objektivů je jejich cena. Ceny i velmi dobrých objektivů v bazarech a inzerátech začínají na několika stokorunách a končí na pár tisících. Součet cen všech MF objektivů, které momentálně vlastním, tvoří méně než pětinu ceny každého z mých nových AF objektivů.

Jupiter 37A 135mm/F3.5

Němec nebo Rus?

V minulosti vládly v našich zemích převážně ruský Zenit a německá Praktica. Obě značky spojoval typ bajonetu, resp. jednoduchý závit s označením M42 (Praktica měla později i vlastní bajonet). Dodnes zůstaly v domácnostech tisíce starých objektivů se závitem M42. Většina z nich pochází z ruských dílen (vlastně sovětských, protože jednotlivé závody byly mimo Ruska na Ukrajině, v Bělorusku, Lotyšsku atd.). Známe je pod typovým označením Helios, Mir, Jupiter, Tair, Industar, Peleng atd.

Podobně velké množství objektivů M42 má původ v bývalé NDR. Nejznámější je samozřejmě Zeiss, dále například Pentacon, před znárodněním známý jako Meyer Optik. 

Ceny německých objektivů jsou většinou dvoj až trojnásobné ve srovnání s ruskými. Nedá se ale říct, že by jejich kvalita byla násobně lepší nebo dokonce vůbec standardně lepší. Je známým faktem, že většina skel sovětské produkce jsou kopie německých značek, Stalin rád nechával z Německa dovézt celou výrobní linku a často k ní přibalil i zkušené německé inženýry. Díky tomu vznikl Helios 44-2 jako téměř přesný klon německého objektivu Zeiss Biotar 58/2, dále Mir-1 37/2.8, postavený na koncepci Zeiss Flektogon 35/2.8, Jupiter 37A 135/3.5 jako kopie Zeiss Sonnar a mnoho dalších. 

Ruské objektivy se s německými originály často porovnávají a těžko říct, kdo vychází jako vítěz. Jedni poukazují na německou preciznost a sovětské lajdáctví, někdo tvrdí, že ten a ten Zeiss má lepší kontrast než ruský protějšek, jiní zase na ty různé Jupitery a Tairy nedají dopustit a říkají, že nenašli nic ostřejšího nebo nic s tak zajímavým charakterem atd. A někdo by ani za nic neprodal ani jedno z obou téměř shodných skel. Podle mne je to jen otázka osobních preferencí.

Kromě ceny hraje pro ruská skla jeden další fakt - jsou téměř nesmrtelná. Německé Zeissy se mazaly organickými mazivy, což zní sice sympaticky, ale v důsledku to znamená, že taková maziva zasychají a když se s Zeissem často nefotí, slepí se lamely jeho clony. Je tedy naprosto běžné, že spousta Zeissů putuje do servisu na rozebrání a opravu. Syntetická maziva v ruských sklech drží a drží, i když necháte objektiv ležet roky ladem.

Závit M42 používal také Pentax, takže kromě německých a ruských skel stojí za připomenutí třeba i výborné japonské objektivy Takumar. I ty dnes koupíte za hubičku.

Jupiter 21M 200mm/F4.0

Co je potřeba k použití MF objektivů?

Pouze jednoduchý adaptér, který má na přední straně závit M42 a na zadní bajonet shodný s vaším fotoaparátem. Stačí vám jeden kus na všechny M42 objektivy. Samozřejmě se nemusíte omezovat pouze na objektivy se závitem M42, na trhu najdete i jiné skvosty, i pro ně se dá adaptér snadno sehnat.

Jupiter 21M 200mm/F4.0

Nabízí se otázka, jestli naše honba za lepším a nejlepším nevede nakonec k jisté sterilitě. Neustále řešíme počty megapixelů, bitovou hloubku, rychlost ostření, rychlost snímání a desítky dalších parametrů. Na druhou stranu pořád nostalgicky vzpomínáme na analogovou fotografii, stále ještě obdivujeme dynamickou pružnost celuloidového filmu a jeho zvláštní charakter. Použitím relativně jednoduchých manuálních objektivů máte možnost přiblížit se o krok blíže k vzhledu klasické fotografie.


Navštivte příští workshop fotografování aktu

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Comments:
blog comments powered by Disqus

Nejbližší akce na obzoru

03
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek's photo exhibition

03
Dec
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek photo exhibition

10
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

Příští workshop fotografování aktu začíná za

6 dní OMEZENÁ KAPACITA

Event List

03
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek's photo exhibition

03
Dec
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Výstava fotografií Jiřího Růžka / Jiri Ruzek photo exhibition

10
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

17
Dec
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Fotoglosy

Newsletter

Copyright © 2006 - 2016 Jiri Ruzek. All rights reserved.
web counter Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish