RAW nebo JPG, kdy a proč?

Narazil jsem na diskuzi pod nějakým zaručeným návodem, jak být lepším fotografem. Jedním z bodů bylo "vždy a všechno foťte do RAW" a právě tento bod schytal nejvíc kritiky a protichůdných názorů...

V poslední době se občas přistihnu, že mě víc než článek (bez ohledu na téma) zajímá diskuze pod ním. Články, včetně těch mých, jsou vždy jen jedním pohledem na věc, kdežto diskuze ukáže názory, zkušenosti a postoje jiných.

Na jedné straně byl výrazný názor fujistů, že z Fuji lezou skvělé fotografie v JPG a RAW je pro ně tím pádem zbytečný. Po mých zkušenostech s tím musím jen souhlasit, ale jdeme dál a k tomuto bodu se vrátím později podrobně.

Další názor, který se stavěl proti prvnímu, byl ten, že když fotíte do JPG, bude vaše fotografie z velké části výsledkem představ japonských programátorů, kteří se postarali o převod do JPG. Chcete-li naopak mít naprostou kontrolu nad výsledkem, musíte tedy fotit do RAW.
Tento názor považuji za velký omyl. RAW fotografie z Nikonu byly vždycky jiné než z Canonu, u ostatních značek a modelů je to stejné. Vaše fotky jsou tedy vždy částečně v moci japonských programátorů. Dokonce i když fotíte na film, jsou fotky ovlivněné konkrétním typem a značkou filmu, vyvolávací chemie a fotopapíru. A tak jako zkušený fotograf volí, jestli bude fotit na film Provia, Velvia nebo jiný, můžete i ve fotoaparátu zvolit některý z připravených profilů nebo si nastavit a uložit vlastní.

Třetí názor považuji za nejrozumnější - volte RAW, JPG nebo obojí podle potřeby. Jestli stále tápete, zkuste si následující postup.

1) Otestujte kvalitu svých JPG fotografií

Je možné, že JPG fotky z vašeho fotoaparátu jsou nekvalitní, v takovém případě na JPG zapomeňte a nemusíte číst dál. Vaší jedinou cestou je fotit do RAW.
Při tomto testu si zkontrolujte nastavení fotoaparátu a pokuste se povypínat všechna vylepšení - doostření, redukci šumu, úpravy kontrastu, barev a podobně. Rozhodně vypněte všechny efekty typu LOMO a jiná udělátka. Cílem je získat co nejpřirozenější JPG fotografii, kterou vždy můžete později upravit v počítači. Je lepší doostřit fotku dodatečně, než ji rozostřovat, když bude přímo z kamery příliš ostrá. A je lepší opatrně odstranit šum s vizuální kontrolou na velkém monitoru, než mít sice odšuměnou, ale rozšmudlanou fotku z fotoaparátu.

2) Odpovězte si na otázky, co fotíte, jaký je účel a co budete s fotkami dělat

Jestli fotíte reklamu pro Maserati, zapomeňte na JPG a foťte do RAW. Jestli fotíte reklamu pro Maserati, pak asi nečtete tento článek a víte to. Fotíte krajinu s tmavými lesy a jasnou oblohou a kladete důraz na velký dynamický rozsah scény? Foťte do RAW. A tak dále. Potřebujete-li fotografii s maximálním množstvím informací, sáhněte po RAW.
Potřebujete ale skutečně takové množství informací? Co pak děláte se svými fotkami? Kolik z vás tiskne a v jaké kvalitě? Naprostá většina fotografií končí na internetu nebo v domácím albu, převážně na disku vašeho počítače. A většina fotografií je z dovolené, sobotní party nebo nedělní procházky se psem. Je to váš případ? Pak vám bohatě stačí JPG.

Fotografové nejčastěji uvádějí jako důvod pro focení do RAW nutnost vyššího dynamického rozsahu. Někdy také připomínají dynamickou pružnost filmu. Je pravdou, že dynamický rozsah RAW je vyšší než JPG. Ale připomeňme si některá fakta.

Když Ansel Adams a Fred Archer v roce 1941 definovali tzv. zonální systém, použili v něm 11 zón mezi černou a bílou (nabízí se napsat 11 odstínů šedi:). I když je zonální systém určen pro něco jiného, pro tento příklad nám poslouží. Do jeho rozsahu se totiž vejde většina fotografovaných scén, pouze ty nejkontrastnější dosahují vyšších hodnot (jako maximum, se kterým se můžete setkat, se uvádí rozsah kolem 15 EV). Řada méně kontrastních scén má rozsah třeba kolem 5 nebo dokonce 3 EV.
A teď k těm filmům a snímačům digitálních fotoaparátů. Běžný negativní film má rozsah mezi 7 - 8 EV, pozitivní film dokonce jen 5 - 6 EV. Současné digitální fotoaparáty (nemyslím hračky) zvládají kolem 12 - 14 EV. Například NIkon D800 (poprvé na trhu v březnu 2012) má při ISO 100 dynamický rozsah 14,4 EV, Nikon D810 z června 2014 dokonce 14,8 EV. Můj Fujifilm X-E1 (v prodeji od září 2012) zvládá při focení do JPG při ISO 200 - 400 asi 11,2 EV a v RAW asi 12,8 EV. Rozdíl mezi JPG a RAW je zde tedy přibližně 1,5 EV. Záměrně jsem uvedl rok vydání fotoaparátů, protože doba jde kupředu a např. Nikon D700 (2008) měl rozsah 12,2 EV a Nikon D70 (2004) jen 10,3 EV. Pořád to ale bylo víc, než má většina filmů.
A ještě tu máme objektivy. Objektiv je úžasný v tom, že nám přenáší obraz na médium (film nebo čip). Jenže žádný objektiv není dokonalý a jen ty nejlepší přenesou maximum obrazové informace, v horších se informace ztratí jako v černé díře. Nejde tu jen o kresbu, týká se to i dynamického a barevného rozsahu atd.

Dynamický rozsah JPG
Dynamický rozsah JPG

Dynamický rozsah RAW (po konverzi do TIFF)
Dynamický rozsah RAW (po konverzi do TIFF)
zdroj: Techradar

Fotografové už pár měsíců po tom, co si koupí nový fotoaparát, spekulují o vlastnostech příštího modelu, ale často nejsou ochotni investovat čas a úsilí k tomu, aby se naučili fotografie správně exponovat a upravovat (vyvolávat, chcete-li). Nevzpomínám si, že by někdo netrpělivě čekal na novou Prakticu, ale pamatuji si, že pro fotky určené k profesionálnímu tisku každý raději sáhl po pozitivním filmu, protože měl hezčí barvy, měl ale zároveň nižší rozsah než negativní film a proto bylo nutné exponovat co nejpřesněji. A stejně, jako se čarovalo a dodnes čaruje při vyvolávání, se digitálním fotografiím pomáhá při editaci v počítači.

V dobách svých Nikonů jsem fotil zásadně do RAW, s JPG fotkami jsem nebyl spokojen. Automaticky jsem v tom pokračoval i po přechodu na Fuji, než mi došlo, jak kvalitní jsou JPG výstupy. Pro většinu scén, které fotím, a při mém způsobu zpracování, mi takto kvalitní JPG stačí. Šetřím místo na kartách, na disku, šetřím i čas při kopírování, prohlížení a úpravě. Když mám pocit potřeby, přepnu na RAW - většinou ten pocit ale nemám. Kvalita, se kterou pracuji, bohatě stačí pro internet, pro tisky v knihách nebo časopisech a stačí i pro opravdu velké zvětšeniny (60x40 až 150x100).

Pokud víte, že a proč RAW potřebujete, je to v pořádku. Jestli ale fotíte do RAW jen proto, že vám to poradili, zkuste se zamyslet, jestli to pro vás není zbytečné.

A hlavně nezapomeňte fotit, to ostatní je vedlejší ...

Krásný slunečný den a třeba se potkáme na některé z příštích akcí :)

Jiri Ruzek
Author: Jiri RuzekWebsite: http://www.jiriruzek.net
Czech uglamour nude art photographer, born Aug 29 1967 in Litomerice, living in Prague.
BioBooksWorkshopsPrintsPrivate shootingEvents

Comments:
blog comments powered by Disqus

Nejbližší akce na obzoru

08
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

15
Oct
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

22
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

Příští workshop fotografování aktu začíná za

7 dní OMEZENÁ KAPACITA, REGISTRUJTE SE VČAS

Event List

08
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

15
Oct
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

22
Oct
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

26
Nov
Centrum FotoŠkoda
-
Prague
Čtyřhodinový workshop fotografování aktu s Jiřím Růžkem v areálu FotoŠkoda.

Fotoglosy

"Za nejčistší formu umění považuji hudbu. Okamžik duše, přenesený prostřednictvím hudebního nástroje k uchu posluchače."

Newsletter

Copyright © 2006 - 2016 Jiri Ruzek. All rights reserved.
web counter Flag Counter