Fotoglosy

Používal Brassaï odrazku?

Přestože odrazné desky nepoužívám, nic proti nim nemám, spíš proti způsobu jejich použití, který pramení ve špatných učebnicích fotografování nebo špatném pochopení těch dobrých.
 

Dívat se a vidět není totéž

Fotografie je umění dívat se, vidět a zachytit. Právě teď a tady. Neopakovatelný okamžik, náhoda, zásah vyšší moci, rozpoložení fotografa i fotografovaných objektů, to jsou faktory, které není možné předvídat ani plánovat, můžete je ale vidět a využít toho.
 

Fajne bylo ve Wrocławi

Možná jste v minulých dnech zaregistrovali tu záplavu polštiny kolem mne na Facebooku. Na pozvání polského Fujiklubu a Fujifilmu jsem totiž strávil víkend v krásné polské Wrocławi (Vratislavi).
 

Tři a půl dne s X100T

Jen dva dny po skončení největšího světového veletrhu fotografie Photokina 2014 se mi dostal do rukou předprodukční vzorek nejnovějšího fotoaparátu Fujifilm X100T. Napadlo mě přizvat k testování dva předchozí modely - X100 a X100S.
 

Dejte fotkám jména

Už to slyším: "co to je za řeči, fotka musí obstát sama o sobě, nějaký název ji nespasí". S tím naprosto souhlasím, že fotka je buď dobrá nebo ne, ať se nějak jmenuje nebo ne. Přesto si neodpustím drobnou úvahu na toto téma.
 

Ohnisko a perspektiva podruhé

V dubnovém článku o vztahu ohniskové vzdálenosti a perspektivy jsem se dopustil hloupé mystifikace, když jsem napsal, že ohnisková vzdálenost určuje perspektivu. Není to tak. Nebo je?
 

Úprava fotek v Alien Skin Exposure

Kdykoliv přijde řeč na úpravu mých fotek, musím vysvětlovat, že nad fotkami opravdu netrávím hodiny, ale minuty. Mezi mé nejoblíbenější nástroje pro editaci patří Alien Skin Exposure.
 

Fujifilm X-E1 vs. X100S v Římě

V minulém článku jsem slíbil sepsat své dojmy a subjektivní porovnání z focení s fotoparáty Fujifilm X100S a X-E1.  
 

Vzpomínky na Řím

Nevzpomínám si, jestli jsme před dvěma lety házeli do nejslavnější fontány světa nějaké peníze, jestli ano, pak pověra funguje, protože když jsme letos vybírali dovolenou, mohli jsme jet kamkoliv, kde jsme ještě nebyli, přesto jsme opět zvolili věčné město - Řím. 
 

MF objektivy a digitální fotografie

Když jsem před více než 10 lety přecházel na digitální fotografii, odnesl jsem veškerou analogovou fototechniku do bazaru k Pazderovi a všem svým Zeissům, Pentaconům a Heliosům udělal pápá ... 
 

Bokeh není buket

Kvalita a charakter objektivů se hodnotí podle ostrosti ve středu a v rozích, zkreslení, vinětace, aberace atd. A pak tu máme bokeh, pro mnoho fotografů slovo používané podobně, jako když milovníci vína mluví o buketu. Známe bokeh krásný, plný, klidný, měkký, krémový, příjemný, točící se do víru, hvězdičkový, kruhový, ale také nervózní, nepříjemný, rušivý nebo ošklivý. Realita? Bokeh je to rozmazané mimo hloubku ostrosti.
 

Půl roku bez zrcadla

Tento článek je reakcí na nedávnou úvahu Martina Kamína, porovnávající zrcadlovky s bezzrcadlovkami. Vyjadřuje se obecně k problematice, já konkrétně k jeho argumentům, nejde mi ale o vyvolání nějaké "flame war", jen stejně jako on předkládám svůj pohled na věc.
 

Ohnisková vzdálenost objektivu a perspektiva

Jak se chová perspektiva při použití krátkého nebo dlouhého ohniska objektivu? Podívejte se na tři jednoduše pochopitelné ukázky.
 

Reference na workshop fotografování aktu

Dostali jsme krásnou referenci na náš skupinový workshop fotografování aktu. Je dlouhá, proto si dovolím ji otisknout v celém znění.
 

Crop-factor a věčné omyly

PetaPixel, server zaměřený na fotografii, včera zveřejnil článek s videem, v němž se fotograf snažil objasnit pojem "crop-factor" a rozdíl mezi full-frame snímacím čipem a menšími čipy. Bohužel se mu to tak úplně nepovedlo a ve svém videu opakoval řadu běžných omylů. Ale hezky se na to oblékl a opálil (mám se co učit:)
 

Praha je Mekkou fotografování aktu

Před sto lety by se takto pravděpodobně mluvilo o Paříži, dnes je za jedno z nejlepších míst pro fotografování aktu považována Praha. Proč a jaké jsou moje zkušenosti?
 

35mm zima v Praze

Protože dnes konečně do Prahy dorazila pořádná zima, nenapadlo Růžka nic jiného, než si jít ven zafotit. Display telefonu mě varoval před -8°C, ale za oknem svítilo slunce a v dáli byl vidět příjemný opar, tak jsem nasadil 35mm (základní sklo každého street fotografa) a vyrazil do ulic.
 

Proč jsem přešel od Nikonu k Fuji X?

Možná jste na Facebooku nebo jinde zaregistrovali, že jsem v listopadu prodal veškeré fotozařízení značky Nikon a přešel na bezzrcadlový systém Fuji X. 
Slíbil jsem sepsat v tomto článku důvody, které mne ke změně vedly a podělit se o první dojmy s novým fotoaparátem.
Aby bylo jasno, nechlubím se, není čím, buďme na zemi, je to pořád jen spotřební zboží, smyslem článku je podat informace a třeba někomu pomoci v rozhodování.
 

Bylo, nebylo (2013), bude, nebude (2014)

Tak jo. Máme po svátcích, půlka ledna je za námi, sníh nikde a naštěstí už docela vymizelo i to tradiční prosincové šílenství. Mne se tolik netýkalo, protože po velmi náročném roce jsem si prosinec naplánoval jako období odpočinku a aspoň částečně se mi to dařilo splnit. A jak vidíte, protáhl jsem si to až do půlky ledna, přestože snížená aktivita neznamená, že nic nedělám.
 

PF 2014

 

Nejbližší akce na obzoru

25
Aug
Malostranský ateliér
-
Prague
Prague group workshop of nude art photography with Jiri Ruzek in English language

29
Sep
Malostranský ateliér
-
Prague
Celodenní skupinový workshop fotografování uměleckého aktu s Jiřím Růžkem v Praze.

Copyright © 2006 - 2018 Jiri Ruzek. All rights reserved.
Flag Counter
Czech English French German Italian Portuguese Russian Spanish